Tuesday, August 2, 2011

Skype'ist kasvas välja jumekas äri akustiliste seinapaneelidega

Eestist naise võtnud ja siia kolinud rootslane Sven Pontus Randen (44) käivitas firma Sounds of Science, mis toodab ja müüb üle maailma kunstipäraseid akustilisi seinapaneele ning kavatseb tulevikus Eestis püsti panna nende tehase.

Akustiline seinapaneel, mis näeb välja, nagu kunstiteos – see kõlab esimese raksuga millegi sama mõttetuna kui näiteks vilkuv ja laulev külmkapimagnet. Kellele seda ometi vaja on? Palju neid inimesi ikka on, kes sellise asja eest on valmis raha maksma?

Tegelikult on Randeni äriidee vägagi jumekas ning lugu, mis teda selle leidmiseni viis üsna ootamatu.

Varem tarkvaraarenduse vallas töötanud Randen räägib, et pärast oma perega Rootsist Rakverre kolimist leidis ta tööd Skype'i Tallinna kontoris. Tema ülesandeks oli kujundada niiöelda laborid, kus internetitelefoni kui toodet testida saaks. “Testimine on Skype'i jaoks ülioluline. Kui Skype'i ei testi, ei saa ka ju teada, kui hea see tegelikult on,” räägib rootslane.

Kord küsisid Skype'i ärikliendid ettevõttelt, mida firma soovitab avatud kontorite ja konverentsiruumide akustika parandamiseks, et Skype'i kvaliteet ja kasutatavus parem oleks.

Randen räägib, et 99,9 protsenti maailma konverentsi- või koosolekuruumidest ja väga paljud avatud kontorid on enamasti tühjad ja kõledad. Selles mõttes, et seal pole midagi erilist ette võetud heli pehmendamiseks ja akustika parandamiseks. Selleks ei tunta vajadust lihtsalt.

Samas võivad inimhääle sagedusel helilained olla umbes kolme meetri pikkused, nad põrkuvad ühest seinast teise, tekitades ruumis suure müra ja kaja. Sellises keskkonnas vestlemine ja ka Skype'i kasutatavus ebamugav, sest vestluspartneri juttu on raske kuulata ja ise tuleb kõva häälega rääkida. Suhtluspartnerite ajud peavad pidevalt ja alateadvuslikult erinevaid hääli ja signaale “töötlema”. Inimesed ei saa ise arugi, kuidas nad selle keskel kiiresti ära väsivad.

“Koosolekuruumide puhul on naljakas see, et nad on loodud selleks, et inimesed saaksid neis suhelda. Aga tingimused suhtlemiseks on neis väga viletsad,” räägib Raden.

Skype'i klientide küsimus akustika parandamise kohta rabas Randenit. Ta otsis pingsalt, kuid ei leidnud ühtki toodet, mis ruumi helitingimusi parandaks, kuid oleks ka ühtlasi kena (ei rikuks visuaalset pilti) ning taskukohane.

Teatud lahendusi muidugi saadaval on. Näiteks kinodel ja heli- või telestuudiotel on kummalised “auklikud” seinad, kuid selliseid ei tahaks ju keegi endale kontorisse või koju. Rootsis olevat Radeni sõnul firmad, mis toodavad hirmkalleid akustilisi seinapaneele – 1200x1200 mm mõõdus paneeli eest küsitakse 4000 rootsi krooni (441 eurot)!

Sealt hakkaski Randeni ärinutt tööle. Ta lõi oma firma Sounds of Science, disainis nn SOFSCI seinapaneeli (mitu imepisikeste aukudega polüester-kiust plaati kokku pressitud, peale prinditud pilt – töötab suurepäraselt niiöelda müra-surmajana ja on ilus väljanägemiselt) ja omapärase puust aluse, millele see seinast veidi eemal olevana kinnitub. Ta lahkus palgatööt Skype'ist ja ehitab nüüd oma globaalset äri üles. Esialgu üksikettevõtjana, kes ostab kõik teenused – ka tootmise ja prindi – allhankena Eesti firmadelt sisse.

Ühe pildilaadse paneeli eest küsib Randen vaid umbes 60 eurot ehk kordades vähem kui tema Rootsi konkurendid. Seejuures on paneele võimalik osta Sounds of Scienci veebipoe kaudu ja pildi, mis paneelile prinditakse, saab valida miljonite erinevate hulgast või kasvõi iseenda erakogust.

Ehkki tellimusi sajab ilma erilise reklaamitagi sisse juba nii Põhjamaadest kui ka Aasiast on Randenil siiski kaks suurt väljakutset. Esiteks panna inimesi ruumide akustikale üldse mõtlema – kes pole hea akustikaga ruumi kogenud, ei oska selle väärtust ka hinnata. Ja teiseks, kui kliendid on mürasurmamise vajaduse juba ära tunnetanud, tuleb neile õpetada, millised tehnilised lahendused töötavad, millised mitte. Näiteks paljud konkurentide pakutavad väga kallid seinapaneelid Randeni sõnul “ei toimi”, sest need on kas valest materjalist või paigaldatakse nad seina vastu, mis ei anna efekti.

Arvestades seda, mis tingimusi siiani koosolekuruumide ehitusel on arvesse võetud, võiks Randeni paneelidel olla üüratu turg. Mitte ainult koosolekuruumid ja konverentsisaalid, vaid HiFi ja kodukino toad, restoranid ja baarid, haiglad jne ehk kõikvõimalikud ruumilised keskkonnad, kus akustika oluline on ning kus inimesed teineteist müraga asjatult väsitavad.

Randeni esimene klient ja ühtlasi väga hea referents oli Skype. Oma firmat nimetab rootslane ühtlasi “Skype'i spin-off'iks” ehk Skype'ist välja arenenuks. Sound of Science'i paneelid ripuvad Skype'i kontorites seinal nii Tallinnas, Londonis kui ka Luksemburgis.

Muusikamaailmas on Raden seni läbi foorumite suhelnud entusiastidega, mitte veel proffidega. Tema visioon on pakkuda väga kallitele toodetele lihtne, soodne ja parem alternatiiv.

“Üks minu Rootsi muusikatöösturist klient kirjutas tagasisidena, et ta on muusikäaris olnud 14 aastat, kuid pole varem näinud ühtki toodet, mis annaks nii väikese raha eest nii palju parema muusikaelamuse. Ta oli varem ostnud 200 000 rootsi kroonised kõlarid ja need ka andsid efekti muidugi,” muigab Raden.

Eesti kaudu äri tegemist naudib Raden täiel rinnal. Näiteks maksukeskkond olevat siin palju parem kui Rootsis. “Eesti on suurepärane maa tootmiseks. Siin on kõik, mida ma eluks ja äri tegemiseks vajan. Isegi koolid, kus käivad minu lapsed, on siin paremad, kui Rootsis,” ütleb ta.

Ainult et turundamisest olevat eestlastel mingid kummalised arusaamad. “Kui lähen Rootsis mõne tootja juurde ja küsin, mis arvad kui teeksid mulle vot sellist asja 50 000 tükki aastas, siis ta tänab mind tema poole pöördumast ja võtab uue kliendina lahkesti vastu. Aga kui Eesti tootjalt sama asja küsin, põrutab ta esimese reaktsioonina vastu: miks sa just minu juurde tulid!?

Samuti ei taha eestlased äris tuleviku suunatult mõelda. Nad tahavad raha teenida ja rikkaks saada kohe ja praegu,” räägib Raden.

Loo autor: Toivo Tänavsuu

No comments:

Post a Comment