Moodulkasvuhoonete disainerit ja tootjat Juliana külastati Taanis 10. – 13.oktoobril 2011 toimunud õppereisil. Reis korraldati EASi innovatsiooni divisjoni poolt loodud innovatsiooni võimekuse tõstmise programmi „Innovatsioonireaktor “ raames väärtusahela innovatsioon teemal s.o kuidas luua tootele/teenusele lisandväärtust läbi brändi ja disaini.
Reisi sissejuhatus ja tutvustus.
Taanis tegutsev kasvuhoonete tootja Juliana alustas oma tegevusega 1963. aastal ning selle juhtimine on aja jooksul pärandatud isalt-pojale. Uue generatsiooni vahetumisega muutus ka firma profiil: laiendati toodete valdkonda tulenevalt nende sessoonsusest ja läheneti ärile uue nurga alt. Ettevõttel on 5 erinevat brändi, kõigil oma nišš: odavamad kasvuhooned lihtsale keskklassile ning kallid elustiili kujundavad aiamajakesed kõrgklassile.
Ettevõtte moto on müüa aianduse elustiili, mitte kasvuhooneid.
Ettevõte kasutab regulaarselt nii kvantitatiivseid kui kvalitatiivseid uuringuid turu potentsiaali ja klientide vajaduste kaardistamiseks. Uuringute tulemusel on ettevõte disaininud oma tooteid vastavalt niššile ja seeläbi aidanud kujundada teadlikult turgu. Eestlastel on veidi keeruline tajuda kasvuhoonet kui luksusliku elustiili osa aias. Meie jaoks on kasvuhooned praktilised kohad kurkide ja tomatite kasvatamiseks.
Inglismaad võib pidada aianduse elustiili kodumaaks ja seetõttu on arusaadavalt Juliana peamiseks eesmärgiks Inglismaa turul kanna kinnitamine. Taani ettevõtete külastamisel jäi mulje nagu oleks enamuse Taani ettevõtete jaoks Inglismaa turg eriti prestiižne, kus turuosa hõivamine on auasi. Enamasti alustatakse ekspordiga Saksamaa turule.
Juliana tootearendusprotsessi on lisaks inseneridele kaasatud aktiivselt disainerid, kelle ülesandeks on toodetega „mängida“. Disaini protsessis mõeldakse läbi iga väikseim detail ning suheldakse pidevalt klientidega. Kallites aiamajakestes peab olema ka vastav atmosfäär. Hästi disainitud toodete hinnale lisatakse disaini lisandväärtuse koefitsient ja teenitakse lisakasumit. Nad pingutavad kõvasti, et nende toodete bränditeadlikkus oleks kõrge ja nad võiksid turu trende määrata.
Ettevõte teeb palju koostööd ka ülikoolidega. Külastuse ajal oli ülikoolis uurimisel võimalused päikesepaneelide kasutuselevõtuks – et ühtlustada temperatuuride vahet öösel-päeval ja suvel-talvel.
Tootearenduse protsesside planeerimise põhimõtted:
- olemasolevate toodete optimeerimine (muutused, mida klient ei märka);
- edasimüüjatelt saadud tagasiside põhjal toodete parendamine;
- täiesti uued tooted (mida üldjuhul harva).
Rasked ajad on Julianale õpetanud oma tootmist efektiivsemalt kasutama ja looma sekundaarseid tooteid. Ettevõte toodab postkaste hooaja välisel ajal ehk siis suvest veebruarini. Olenemata hooajast ja tootest peavad nad oluliseks kaupade kiiret liikumist. Tulenevalt toodete lihtsusest identifitseerisid nad ennast kui efektiivset logistikaettevõtet, mitte kui tootmisettevõtet.
EASi Innovatsiooni divisjon korraldab õppeprogrammi „Innovatsioonireaktor 2012“ raames õppereise ja eelseminare ka 2012. aastal.
Rohkem infot selle kohta leiab EASi kodulehelt: www.eas.ee/innovatsioonireaktor
Õppereise ja eelseminare rahastatakse Euroopa Liidu Sotsiaalfondist.
Loo autor ja reisi organiseerija,
Anu Puusaag
No comments:
Post a Comment