Kui Eesti tootmisettevõtte juht hommikul üles tõusis, oli ta töötajate palgatase tõusnud kaks korda kõrgemaks kui Suurbritannias. Ainus võimalus tundus olevat kogu tootmine ruttu Hiina ära kolida.
Kui Eestis võib see olla must huumor Lutsu “Kevade” teemal, siis Taani ettevõtete jaoks on selline palgatase igapäevane reaalsus. Ometigi on Taani ettevõtted maailmaturul edukad ja tööstusettevõtete osakaal riigi rikkusesse panustamisel ning tööhõives vaid veidi väiksem kui Eestis. Talupojamõistuse järgi ei tohiks Taanis enam üldse mingit tootmist järgi olla jäänud, sest kõik peaks olema liikunud odavama tööjõuga riikidesse.
Finantskriis paistab Taani ettevõtteid ka vähem mõjutavat kui oluliselt odavama tööjõuga Eesti ettevõtteid. Majanduslangus oli Taanis 2009.a Eestiga võrreldes poole väiksem ja 2010.a majanduskasv oli vaid protsendipunkti võrra madalam kui Eestil.
Kõige selle tipuks on Taani ühe tuntuima kaubamärgiga pereettevõte LEGO viimasel kolmel aastal oma käivet ja kasumit pidevalt suurendanud. Eelmisel aastal oli LEGO käive 2 korda ja kasum 3,5 korda suurem kui kriisieelsel 2007. aastal. Kuidas taanlased seda teevad? Kuidas suudab seda LEGO, mis 2003-2004 teatas kaks aastat järjest, et firma kahjum on üle 1,4 miljardi Taani krooni ehk 188 miljoni euro? Et LEGOlt midagi õppida, tuleb vaadata nende viimase 20 aasta otsuseid.
Vääramatult augu põhja poole
Lisaks tööjõu kallinemisele kummitab tootmisettevõtete juhte veel üks mure: senised edukad tooted kaotavad oma eelise. Korraga on turul Iirimaalt pärit poole odavamad metallkonstruktsioonid, Leedust pärit kaubaalused või Hiinast pärit seadmed. Klient ütleb, et see endine väärtuslik toode on muutunud võrreldes konkurentide toodetega liiga kalliks või suisa väheväärtuslikuks.
LEGO puhul hakkas toote väärtuse kadumine tõsisemat kuju võtma juba 1990ndate keskel koos videomängude populaarsuse kasvuga. 5-6 aastat suutis LEGO sellega võidelda laiendades oma tegevusvaldkondi ja toetudes filmikangelaste baasil hitt toodete tegemisele. Aga see oli vaid plaaster, mitte ravi. Neil aastail, kui tuli välja mõni film, mille kangelasest tehti ka LEGO mehike, oldi väikeses kasumis. Neil aastail, kui ühtki sobivat filmi ei ekraniseeritud, oldi kas pisikeses kahjumis või nullkasumis.
Kindlasti ei saa öelda, et LEGO ei oleks üritanud videomängude populaarsuse kasvule vastu astuda ning oleks istunud käed rüppes. Aga kõigile pingutustele vaatamata oldi 2003 ja 2004 silmitsi firma ajaloo suurima kahjumiga, mis ilma Christianseni perekonna liikmete isiklike rahasüstideta oleks viinud firma pankrotini.
Augu sügavamaks kaevamine
2005. aastal pärast tegevjuhi väljavahetamist, tehaste sulgemisi ja suuri koondamisi, LEGO pargi sulgemist Šveitsis ja kõrvaltegevuste lõpetamist suutis LEGO kahjumi peatada. August välja tulemiseks astuti 2006. aastal kaks olulist sammu, mis osutusid väga õpetlikeks. Esiteks hakkas LEGO oma Taani tehases juurutama sujuvvoolist juhtimist (LEAN manufacturing). Teiseks otsustati osta enamik tootmist allhanke korras sisse firma Flextronics tehastest Mehhikos ja Tš ehhis. Plaan oli, et pärast tootmise edukat üleandmist partnerile koondatakse Taani tehases enamik 1200 töötajast ja järele jäätakse vaid 300 töötajat, mis on vajalik uute toodete katsetehase käigus hoidmiseks. Hiina ei plaanitud tootmist viia, sest transpordile kulunud aeg oleks muutunud liiga pikaks.
Esialgu tunduski, et kõik läheb plaanipäraselt ja ettevõtte sammud aitavad neil august välja tulla. Käive kasvas ja ettevõte oli üle 2006. aastal üle 170 miljoni euroga kasumis. Kuid juhtkond ei olnud rahul. Selgus, et ühtlase kvaliteedi tagamiseks vajalikku oskusteavet ning oskust suuri kaubamahtusid juhtida, ei olegi nii kerge üle anda. Nendes valdkondades oli uue partneriga pidevalt probleeme ning pikas perspektiivis oleks see tähendanud LEGO maine ja brändi kahjustamist. Kui LEGO klotside kvaliteet on ebaühtlane, neid ei saa enam hõlpsasti kokku panna, siis tähendab see rahulolematuid kliente ning kindlat pankrotti. Seetõttu ei saanud LEGO oodata, kuni Flextronics õpib nende tooteid tootma ning õigeaegselt müügikohtadesse transportima. Kuigi kasuminumbreid vaadates oli lühiajaliselt kõik korras, siis pikaajalises plaanis oli tulevik endiselt väga tume.
August välja tootmise ja inimeste abil
Õnneks oli LEGO juhtkonna teine otsus hakanud ennast ära tasuma ning tekkinud oli võimalus, kuidas konkurentsivõimet pikaajaliselt säilitada. Sujuvvooline tootmine oli hakanud ennast ära tasuma.
LEGO asutaja riputas ettevõtte algusaegadel tehase seinale taanikeelse sildi “Det bedste er ikke for godt”. Seda on tõlgitud kahte moodi “Ka parim pole liiga hea” või suupärasemalt “Ainult parim on piisavalt hea”. Ükskõik kuidas seda ka tõlkida, on pidev areng ettevõtte vaimsuse ja kultuuri aluseks. Pideva arengu eelduseks on aga inimesed.
LEGO tehast külastades ning ettevõttes ringi liikudes näed pisiasjadest, et LEGO hoolib oma töötajatest. Ja mitte ainult LEGO. Taani ettevõtetes ringi käies näed igal pool vaagnaid värske puuviljaga, kust töötajad saavad endale väikese tervisliku vahepala haarata. Arvestades kui palju taanlastele palka makstakse, mõtleks Eesti rehepapp, et miks peaks ettevõte kulutama sellisele luksusele? Las töötajad ostavad ise oma palga eest endale õuna või porgandit kui tahavad.
Taanis rehepapi suhtumist juhtkonna poolt naljalt ei kohta ja seetõttu on seal töötajate suhtumine teine. Külastasin EASi õppereisi raames Eesti ettevõtetega mitmeid Taani ettevõtteid ning viimase külastuspäeva lõunasöögi tegime ühes taanipäraseid sööke pakkuvas restoranis. Kuna töötajatest hoolimine oli kogu reisi vältel olnud üheks peamiseks sõnumiks, mida Taani ettevõtetelt kuulsime, siis küsime meid teenindavalt ettekandjalt, et kas talle meeldib selles restoranis töötada. Noore tüdruku nägu lõi särama, kui ta õhinal hakkas meile rääkima, kui suurepärane töökoht tal on. Tal on parimad ülemused, väga mõnusad töökaaslased, hea palk, head söögid ja joogid ning loomulikult toredad kliendid. Just selles järjekorras. See ei olnud päheõpitud jutt vaid tuli spontaanselt ning südamest. Mitu töötajat Eesti rehepapi firmas kliendile õhinal oma töökohast räägiksid?
Inimlik suhtumine kuid samas pideva arengu ootus ja toetamine on tõenäoliselt olulised tegurid, miks LEGO suutis oma Taani tehases sujuvvoolise tootmise kiiresti juurutada ning ruttu häid tulemusi saavutada. 2007. aastaks oli LEGO juhtkonnale selge, et Taani tehase efektiivsust on võimalik tõsta nii palju, et tootmine Taanis on kasumlik. See aga tähendas, et oli tekkinud lahendus, kuidas Flextronicsilt tootmine tagasi võtta ning kvaliteedi ja tarne probleemid ära lahendada. Tänaseks päevaks on LEGO Taani tehase tootlikkus kasvanud umbes 30% ning kõik tehase 1200 töölist on alles. Mõnel tootmisliinil on tootlikkuse kasv isegi 60% lähedal, mis annab ettevõttele täiendavat paindlikkust. Kui LEGO tellimustsükkel oli varem 6 nädalat (tellimusest riiulile), siis nüüd on see 2-3 nädalat.
Taani tehase kogemustest lähtudes on LEGO pannud püsti ja sisustanud ka oma tehased Mehhikos, Ungaris ja Tsehhis, mis asuvad peamistele sihtturgudele lähedal ning tagavad kiire tarne. See ei tähenda, et LEGO oleks täielikult loobunud allhankest. Põhitegevusega vähem seotud teenuseid ja tooteid ostetakse endiselt sisse. Näiteks on ettevõttel Leedus partner, mis pakib käsitsi klientide eritellimusi. Samuti on välja litsentsitud kõikvõimalike LEGO sümboolikaga toodete tootmine nagu näiteks käekellad, videomängud jne.
Tähtede juurde tootearenduse ja koostöö abil
Kui LEGO oleks ainult tootmise parendamisega piirdunud, siis poleks nad suutnud oma langevat müüki tõusule keerata. Augu põhjast väljatulemisel oli oluline roll ka tootearenduse süsteemsemaks muutmisel ning edasimüüjate kaasamisel tootearendusse.
LEGO toodete müük on sarnane hooajalise moekauba omale. LEGO müügi tipphetk on jõulud ja igaks jõuluks ootavad kliendid ja kaupluseketid uusi tooteid. Ideest-letile tsükli pikkus on umbes 3 aastat, mis tähendab, et kui te seda teksti loete, siis on LEGO juba lukku pannud 2013 aasta uued tooted.
Tootearenduses järgib LEGO selgeid põhimõtteid nagu kiirus, fookus, kliendikesksus, paindlikkus ja läbipaistvus. Arendustsükkel algab 50 ideega, millest valitakse välja ja teostatakse umbes 20 toote arendusprojektid.
LEGO innovatsiooni tunnel algab regulaarsest ideede kogumisest. Lisaks LEGO enda loovuslaboritele otsitakse ideid pidevalt ka väljast poolt maja. LEGO palgal on inimesed tiitliga “LEGO heatahte saadikud”, kes on ise suured LEGO fännid ning käivad erinevatel messidel ja sündmustel, kus inimesed oma LEGO klotsidest tehtud maailmu ja asju näitavad. Saadikute ülesanne on ühtaegu propageerida LEGO kasutamist uute põnevate maailmade ja tegelaste ehitamiseks, kui ka koguda häid ideid.
Süsteemsus ja avatus tootearenduses väljendub ka LEGO jaoks ülioluliste partnerite – edasimüüjate – kaasamises. Tootearenduse protsessi kriitilistes otsustuskohtades, kus toote esmased prototüübid ja esmane pakend on valmis, kaasatakse ka kõik olulised edasimüüjad. Nad lennutatakse Taani, neile tutvustatakse järgmise aasta tooteid ning küsitakse konstruktiivset tagasisidet, et kuidas peaks toodet, pakendit ja reklaamsõnumit kohendama, et edasimüüjatel oleks lihtne toodet müüa. Oluline osa suhtlusest toimub reisil Taani, kus edasimüüjat saadab vastava regiooni kliendihaldur. Pika lennu ajal on võimalik tugevdada isiklikke kontakte, mis tagavad LEGOle tõhusa partnerluse ning valmisoleku koostööks.
Tootmise ja turunduse sünergia
LEGO edu võti peitub aga nende kahe arendussuuna kombineerimises. Kasutades ära häid suhteid edasimüüjatega saab LEGO väga ruttu ajakohast infot, millised tooted sel jõuluhooajal võiksid müüa ja millised mitte. Selle info kogumisega alustatakse juba augustis. Tänu lühikesele tellimustsüklile saab LEGO kiirelt jõulude ajal reageerida tegelikule nõudlusele 2-3 nädalase etteteatamisega. Selline kiirus tähendab aga seda, et LEGO müüb jõulude ajal täpselt seda, mis hästi läheb, konkurentidele ei kaotata müüki LEGO kauba puuduse tõttu ning allahindluste vajadus pärast jõule on väike.
LEGO on leidnud ühe lahenduse, kuidas tulla toime kaasaegse konkurentsiga ning jätkata tootmist väga kõrgete palkadega riigis. Säilitamaks oma kohta väärtusahela tipus, hoitakse kinni brändi kuvandist, kuhu kuuluvad nii edasimüüja kui lõpptarbija vajadustele kiire ja paindlik reageerimine.
Arvamused teistelt Eesti ettevõtjatelt:
- “Ka väga sügavast kriisist on võimalik ettevõttel välja tulla ning edu tagab pidev tootearendus” Raigo Tammo, Estanc AS
- “Lego üks parimaid lahendusi oli oma ettevõttest filmi tegemine ning seeläbi personali veenmine, mis tekitas lojaalsust ja edasipüüdlikkust”
EASi Innovatsiooni divisjon korraldab innovatsiooni võimekuse tõstmise programmi „Innovatsioonireaktor 2012“ raames õppereise ja eelseminare ka 2012. aastal.
Rohkem infot selle kohta leiab EASi kodulehelt: www.eas.ee/innovatsioonireaktor
Õppereise ja eelseminare rahastatakse Euroopa Liidu Sotsiaalfondist.
Loo autor ja reisil osaleja,
Kalev Kaarna
No comments:
Post a Comment