Monday, November 14, 2011

Väärtuspõhine juhtimine, bränd ja disain Taani innovaatilistes ettevõtetes.

Huvitavad järeldused Taani innovaatiliste ettevõtete külastusest 10. – 13.oktoobril 2011. innovatsiooni võimekuse tõstmise programmi „Innovatsioonireaktor“ raames.

EASi Innovatsiooni divisjon korraldas õppereisi Taani innovaatilistesse ettevõtetesse teemal väärtusahela innovatsioon: tootele/teenusele lisandväärtuse loomine läbi brändi ja disaini. Eestist osales õppereisil 12 ettevõtte esindajad.

Kuigi õppereisi teema oli bränd ja disain, siis tegelikult jäi kõigist ettevõttekülastustest kõlama märksõnad: „sustainability, environment, quality“, mis on üheks suureks eristumise aluseks. Taani ettevõtted tunnistasid ausalt, et hinnaga ei mängita ning tegeletakse kvaliteedi ja lisandväärtuste loomisega. Ökonoomsed ja keskkonda säästvad tootmistehnoloogiad seotakse samuti brändiga. Ettevõtetes valitses pika perspektiiviga mõtteviis: visioonid ja missioon olid selgelt läbimõeldud ja pikalt tulevikku vaatavad.

Kadestamisväärselt kõrgel tasemel oli Taani organisatsioonide sisekliima. Tegemist ei olnud lihtsalt õpperaamatutest loetud ja loosungitel kirjutatud väärtustega vaid enamus protsesse ja tegevusi lähtuski neist. Külastatud firmades oli olulisel kohal nn vastutustundlikkus ja eetika – ennekõike klientide ja partnerite kui inimeste suhtes. Vähemtähtsad ei olnud ka inimeste ümber oleva ühiskonna, looduse ja keskkonna väärtustamine. Meie ühiskonnas vastukaaluks on esikohal insenerlik-ratsionalistlik mõtteviis ja pehmetel tegevustel, mis „võibolla” loovad väga pikas perspektiivis lisaväärtust, ei ole ruumi.

Austusväärne suhtumine inimesesse algab Taani ühiskonnas juba nn rohujuure tasandil. Taani algkoolis on kesksel kohal loovus ja õppimisvõime mitte faktid. Individualistliku võistluse asemel soositakse koostööd. Selles ilmselt peitub ka meie maskuliinse (ettevõtlus)kultuuri üks olulisim erinevus – meie ühiskonna inimesed ei ole kasvueas kogenud sellisel tasemel koostööd, ei ole otseselt arendatud empaatiavõimet ega loovust.

Klientide nn päris-vajaduste tähtsustamise osas paistis silma asjaolu, et enamik ettevõtteid olid üsna aktiivsed nn fookusgrupi uuringute / intervjuude läbiviimises. Järjepidevate uuringute tulemusel kaasati ka kliendid oma väärtusloome protsessi.

Ettevõtjad pööravad teadlikult tähelepanu oma brändi ja maine kujundamisele. Taani toodete puhul on märksõnaks disain, mis annab võimaluse küsida soovitud hinda oma toodete eest. Piltlikult võiks öelda, et ühe osa brändist moodustab märksõna „Taani“ ja teine osa tuleneb juba konkreetsest tootest või teenusest. Maailmaturg ei kahtle Taani toodete kvaliteedis – ja ettevõtjad oskavad võtta kasumit riigi poolt loodud eelistest.

Õppereisil külastati erineva ärivaldkonna innovaatilisi ettevõtteid:

Juliana (www.julianagreenhouses.com). Disainib ja toodab moodulkasvuhooneid.
Universal Robots (www.universal-robots.com). Toodab robotliine tööstusettevõtetele.
Stick’s’N’Sushi (www.sushi.dk). Sushi restoranide kett.
Kvadrat (www.kvadrat.dk) Maailmakuulus tekstiilitoodete disainer ja tootja
Lego (www.lego.com ). Maailmakuulus mänguasjatootja.

Enamus külastatud ettevõtteid on tegutsenud aastakümneid ning näinud häid ja halbu aegu. Igas külastatud ettevõttes oli näha ärimudeli innovatsiooni ning oma nišši leidmist aja jooksul.

Reisiliste tähelepanekud:

  • enamus külastatud ettevõtteid oli nn pere-ettevõtted, kus põlvkonna vahetus oli väga selgelt näha ettevõtte arengutes,
  • pikaajalised strateegiad, missioonid ja visioonid,
  • väärtuspõhine juhtimine,
  • kliendisuhete kasutamine ettevõtte arengu suunamisel,
  • suur tähelepanu meeskonna loomisel,
  • tootmisvõimekuse efektiivne ärakasutamine,
  • taanlastele on Inglismaa turule sisenemine prestiiži küsimus,
  • jätkusuutlikkus, keskkonnasäästlikkus ja kvaliteet!


Häid kogemusi õppereisilt said selliste ettevõtete esindajad nagu: Kirs Engineering OÜ, Molycorp Silmet AS, Mooras OÜ, HN Steel OÜ, Poeet Design, AS Grader Service, AS Sarkop, FocusIT OÜ, Kalla Mööbel OÜ, Saku Tehno OÜ, T-Tammer OÜ, Estanc AS.

EASi Innovatsiooni divisjon korraldab õppeprogrammi „Innovatsioonireaktor 2012“ raames õppereise ja eelseminare ka 2012 aastal.

Rohkem infot selle kohta leiab EASi kodulehelt: www.eas.ee/innovatsioonireaktor

Õppereise ja eelseminare rahastatakse Euroopa Liidu Sotsiaalfondist.

Loo autor ja reisi organiseerija,
Anu Puusaag

No comments:

Post a Comment