Friday, September 16, 2011

Väiketiimide “twitter” 300Milligrams paneb inimesed ühes rütmis tööle

Varem Programeteri nimelise tööriista arendajatena tuntud tiim eesotsas ettevõtja Mark Kofmaniga käivitab neil päevil hoogsalt uut omapärase nimega startupi 300Milligrams. Tegu Twitteri-laadse infojagamise teenusega, mis on mõeldud väiksematele töötiimidele ja tuuakse turule lähinädalatel.

Kui koos töötab meeskond, mille liikmed on erinevates ajavööndites, erinevate keelte ja kultuuritaustadega, kasutavad kümneid erinevaid tööriistu (alates Facebookist, Google Docs'ist ja Google Calendar'ist lõpetades äritarkvaradega nagu Basecamp, Highrise, Backpack, Dropbox jne) siis võib kõik olla segi nagu puder ja kapsad. Sarnaselt nagu sinu Facebooki seinal jooksevad kõikide sinu sõprade tegemised intergeerib ka 300Milligrams info erinevatest allikatest ühte kohta kokku. Nii füüsiliselt erinevates maailma nurkades töötavatest inimestest koosneval tiimil hea ülevaade, millega keegi tegeleb või kuidas kellelgi midagi edeneb. See tekitab omamoodi ettevõttesisese sotsiaalvõrgu “tööasjade” ajamiseks, mis võimaldab töötada efektiivsemalt ja säästab seega nii aega, kui ka raha.

Kogu info, mis 300Milligrams kokku korjab sorteeritakse ja filtreeritakse ja jagatakse laiali inimestele, kelle jaoks see on oluline. Tiimi liikmed saavad valida, milliseid arenguid või tööprotsesse nad tahavad jälgida ning mis ei ole neile nii tähtis. Näiteks programmeerijaid võib IT projekti puhul huvitada ainult see, kuidas koodikirjutamine edeneb. Samas tuleb tiimi juhil kursis olla arengutega kõigis suundades – mis on kellelgi parasjagu käsil, mis töödega on valmis saadud, milliste probleemidega on kliendid pöördunud ja kas need on lahenduse leidnud, milliseid müügipakkumisi on välja saadetud jne.

300Milligrams (mille nimi tuleb soovituslikust maksimaalsest päevasest kofeiinikogusest) on selgelt ise oma teenuse sihtgrupis – veel augustis ajas ettevõtte juht Mark Kofman asju USAs Silicon Valleys, kaasasutaja Anton Litvinenko figureeris aga Tallinnas ning programeerijad olid hoopis Peterburgis.

Kofman räägib, et paraleelselt teenuse arendamisega on potentsiaalsetelt klientidelt kogutud palju positiivset tagasisidet. Seni on teenusega liidetud üle 200 erimeva “tööriista” ning tiimides laiali jagatud üle 70 000 “töösõnumi”.

Kuidas kavatseb 300Milligrams raha teenida, seda ei oska Kofman veel öelda. Paljuski oleneb see sellest, milline saab olema ettevõtte väärtuspakkumine oma tulevastele klientidele. Paljuski just nendele küsimustele otsis Kofman hiljuti vastuseid USAs Silicon Valleys – parimas “startupide ökosüsteemis”.

Loo kirjutamist rahastati Euroopa Liidu Sotsiaalfondi vahenditest, mis on suunatud innovatsiooniteadlikkuse tõstmiseks.

Thursday, September 15, 2011

Viktor Siilatsi poeg Keith Siilats teeb Silicon Valleys mobiilist tohtrit

Ärimees Viktor Siilatsi poeg Keith Siilats arendab koos oma kolleegidega USAs Palo Altos startup-ettevõtet nimega Azumio. Firma tahab enda alla koondada kõikvõimalikud mobiilsed terviseteenused, mis leevendaksid arstide koormust ja soodustaksid raskete haiguste varajast avastamist.



Juba praegu pakub Azumio iPhone ja Androidi telefonide kasutajatele mitut teenust (Stress Check, Stress Doctor ja Instant Heart Rate), mis on seotud mobiilikaamera kaudu südamerütmi mõõtmise ja tulemuste analüüsiga. Azumio abil mõõdavad südamerütmi juba miljonid mobiilikasutajad üle maailma. Uusi teenuseid plaanitakse turule tuua ridamisi. Firmal olevat head kontaktid Google'i ja Apple'iga ning koostöös Stanfordi ülikooli ja teiste teadusasutustega üritatakse kätt pulsil hoida uuematel mobiilitehnoloogiatel.

Azumios usutakse, et nutitelefonid on ideaalne platform tõstmaks inimeste terviseteadlikkust. Nad on laialt levinud ning neil on mitmed vajalikud sensorid näiteks unereziimi või treeningmõjude mõõtmiseks ja analüüsimiseks.

“Mobiiltelefoniga saab tänapäeval igasuguseid asju teha, näiteks kontrollida, kas sünnimärkidega on kõik korras, analüüsida DNA-järjestust ning hapniku sisaldust veres. Samuti tasakaalu, et avastada Alzheimeri tõve sümptomid,” räägib Siilats, kes on Azumio “Chief Scientist” ehk juhtivteadur. “Me loeme palju meditsiinilist kirjandust ja vaatame, kus mingeid seadmeid kasutatakse. Mõtleme, kas saaks sama asja teha telefoniga.”

Pikemas plaanis tahab Azumio mitte ainult teenuseid pakkuda, vaid luua suure kliendiportaali, kuhu saaks mobiilianalüüse üles laadida ning arstidega nende üle nõu pidada. Siilatsi sõnul ei arva keegi firmas, et mobiiliga on võimalik anda rasketele haigustele lõplikult täpseid diagnoose. Lõplik sõna peab jääma siiski arstidele. Samas on pakub Azumio võimaluse haiguste varajaseks avastamiseks ilma arsti visiidile minemata. Tohtrite seisukohast on kõik, mis varajast jaole saamist soodustab, samm õiges suunas.

Hetkel töötab Azumios kümmekond inimest, selle asutajad on sloveenlased. Oktoobris liituvad tiimiga tervelt neli eestlast ning aasta lõpuks küündib USAs Silicon Valleys resideeruv kollektiiv juba vähemalt 30 inimeseni.

Creative Future elustab igavad riiete proovikabiinid

Tehnopolis pesitsev ettevõte Creative Future kavatseb põhjalikult värskendada riietepoodide proovikabiinide külastuskogemust, ühendades need moodsa tehnoloogia ja sotsiaalmeediaga. Ettevõte arendab interaktiivset proovikabiini Imagio.

Esimese sellise kabiiniga saab tutvuda Tallinna moenädala raames Nukuteatris (14-16.09) ja Lutheri etendusel (17.09).
Ettevõtte üks osanikest Liis Lill räägib, et idee tekkis tal MSN vestluses oma sõbrannadega. Inimesed ostavad aina enam riideid veebipoodidest, sest see on mugavam. Tavapoodide turuosa pigem kahaneb. Samas saadetakse palju veebist ostetud kaupa ka tagasi. “Meie eesmärk on luua eelis klassikalistele rõivakauplustele, luues neile veebipoodidega sarnasemaid lahendusi,” ütleb Lill, kes soovis end ettevõtluses proovile panna ja omale ise töökoht luua.

Lill ja firma tegevjuht Taavi Kikas räägivad, et Imagiot eristab tavalisest kabiinist see, et tal on suur LCD-ekraan piltide kuvamiseks, puutetundlik ekraan süsteemi juhtimiseks, kaamera ning spetsiaalne tarkvara. See kõik võimaldab näiteks end uue riiedeesemega (või erinevate rõivastega) mitmest küljest (sealhulgas selja tagant) üles pildistada ja ekraanil hiljem vaadata. Samuti saata fotosid oma Facebooki sõpradele, stiilikonsultandilt online'is nõu küsida või isegi proovikabiinis ostu sooritada, ka nii, et maksjaks on keegi kusagilt eemalt.


Lill arvab, et nii on ostmine põnevam protsess ning ostuotsused planeeritakse paremini. Kaupmeestele on see eelõige võimalus olla innovaatilised ja silmapaistvamad. Imagio kaudu võib teha ka klientidele kabiinis personaalseid pakkumisi. Imagio õigustab end siis, kui poe käive sellest kasvab. Tehnoloogia areng on maailmas sealmaal, et kliendi saaks näo järgi automaatselt tuvastada, samuti konstrueerida rõivaesemest 3D mudeleid – need on ettevõtte järgnevate aastate võimalikud tooteuuendused.

Raha kavatseb Imagio teenida kabiinide müügist või rendist. Baasmudeli hind on hetkel umbes 4000 eurot (rendihind 400 eurot/kuus), mis on Lille sõnul konkurentidest mitu korda soodsam. Firma eesmärk on minna Euroopa ja maailma turule. “Samas oleksin õnnelik sellegi üle, kui saaksin veidi ettevõtluskogemust,” ütleb Lill.

Creative Future'il on arendamisel veel teinegi sarnane toode – ööklubidele mõeldud iClub. Tegu on samuti kaamera ja tarkvaraga varustatud puutetundliku tahvliga, mis riputatakse lähiajal testimiseks üles kolme Eesti ööklubisse (üks neist on Atlantis) ning kus saab näiteks sõpru klubisse kutsuda, meeldivaid emotsioone fotodel jäädvustada.

“Näiteks kui mees läheb õhtul klubisse, siis naine võib paluda tal kell kaks öösel saata endast foto, mis seisus ta parasjagu on,” räägib Lill. Klientidele on iClub üks tore lisavõimalus, klubidele aga enda ja oma ürituste reklaamimise vahend ning pakkumiste kanal.

Imagio puhul on Creative Future sõnastanud terve rea müügiargumente. Aga paljude kaupmeeste jaoks (eriti väiksemate jaoks) on asi ilmselt ikkagi liiga uudne. Ettevõtte tellimusel viidi Soomes läbi küsitlus tuntud rõivabrändide poeomanike hulgas. See näitas, et osa väga tuntud kaubamärkidest näevad Imagiol tulevikku, teised on pigem äraootaval seisukohal või skeptilised.

Seega on Creative Future'i samm julge, kuid see tehnoloogia peab ennast rõivakaupmeestele veel korralikult tõestama, enne kui sellesse ollakse valmis arvestatavaid summasid investeerima.


Loo kirjutamist rahastati Euroopa Liidu Sotsiaalfondi vahenditest, mis on suunatud innovatsiooniteadlikkuse tõstmiseks.

Õpetajate firma arendab koolidele ja lasteaedadele lauamänge

Kaks hakkajat pedagoogi, Merily Piht ja Sirje Piht asutasid ettevõtte Ciconia Õppemängud, mis arendab koolidele ja lasteaedadele õppemänge.



Eestis langeb igal aastal põhikoolist välja ligi tuhat õpilast. Osaliselt sellepärast, et tunnid on igavad, õpetajad vanamoelised ja tuupimine tüütu. Seda probleemi Ciconia leevedada üritabki.
2010. aasta “Ajujahi” konkursil pälvis Ciconia kolmanda koha ja rahalise preemia. EAS andis starditoetust ja nüüd julgevad innukad daamid unistada juba välisturgudele minekust.

“Lapsed võiksid õppida mängu kaudu,” arvab Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledži õpetajakoolituse osakonna juhataja ja algõpetuse didaktika lektor Sirje Piht. “Mängude kaudu õpetatavat sotsiaalset pädevust ei asenda ükski asi, isegi mitte arvuti. Arvuti on lihtsalt masin, mis ei õpeta kuulamist, teistega arvestamist, vahetut suhtlemist.”

Cicona mängud on papist ega ole kolinud arvutisse. Valikus on kaheksa mängu, mis õpetavad lasteaias ja kuni kuuendas klassis käivatele lastele näiteks põhiliste lindude tundmist, Eesti maakondi ja Euroopa riike, arvutustehteid, kella ja kellaaega, lastekirjanikke, rooma numbreid jpm.

Merily Piht alusts septembrist tööd Harjumaal Väänas esimese klassi õpetajana. Ta kirjutas tänavu magistritöö õppemängude tähtsusest õppeprotsessis. Töö võib kokku võtta lausega, et mäng on üks laste põhivajadusi, mistõttu nende kasutamine lasteaias ja esimestes kooliastmetes tagab motiveeritumad ja loovamad õpilased, kes oskavad paremini suhelda ja koostööd teha.

Loo autor: Toivo Tänavsuu